مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از جعبه‌های الکترونیکی تلسکوپ هابل، دو هفته قبل دچار مشکل فنی شد که از جمله ارسال داده‌های جمع آوری شده توسط ابزارهای رصدی تلسکوپ به زمین را مختل کرد

مهندسان روز چهارشنبه عملیات راه اندازی یک سیستم پشتیبانی در هابل را آغاز کردند. آنها گفتند که مطمئن هستند این عملیات موثر خواهد بود.

کامپیوتر اصلی هابل روز 27 سپتامبر ابزارهای این تلسکوپ را در حالت ایمن قرار داد. این پس از کشف مشکلی در واحد فرمان ابزارهای علمی و داده‌های (SIC&DH) این رصدخانه فضایی بود.

این مشکل از جعبه‌ای نشات می‌گرفت که داده‌های جمع آوری شده توسط ابزارهای تصویربرداری هابل را فرمت، ذخیره و ارسال می‌کند.

طی دو هفته اخیر مهندسان سرگرم کار بر روی جزئیات تعمیر بوده‌اند که طی آن وظیفه فرمت داده‌ها به یک دستگاه دیگر واگذار خواهد شد.

این کار فرآیندی پیچیده دارد اما باید هابل را به وضعیت عادی بازگرداند.جعبه از کار افتاده در ماموریت بعدی فضانوردان برای مرمت هابل جایگزین خواهد شد.

به گزارش آسمان پارس به نقل از بی بی سی، این ماموریت قرار بود در ماه جاری انجام شود اما این مشکل باعث تاخیر در پرواز شد. مهندسان ابتدا باید جعبه جایگزین را روی زمین آزمایش کنند و فضانوردان نیز باید برای نصب جعبه آموزش ببینند. به این ترتیب قرار است ماموریت بعدی سال آینده میلادی انجام شود.
تلکسوپ هابل که در مدار زمین می‌گردد با تصاویر خارق‌العاده از کیهان، هم منجمان و هم عموم مردم را شگفت زده کرده است اما به تدریج فرسوده شده و در صورتی که تعمیر نشود ظرف چند سال از کار خواهد افتاد.

انتظار می‌رود با ماموریت تازه، عمر مفید هابل حداقل تا سال 2013 تمدید شود و آن زمانی است که ناسا باید به پرتاب جانشین هابل نزدیک شده باشد: تلسکوپ فضایی جیمز وب.

کد خبر 66021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز